2016-02-20
Lena Linn: Värdet av ett hållbart personligt varumärke
Under våren genomförs Guldprogrammet arrangerat av Rotaract Stockholm Djurgården och Rotary Strand. Temat i år är "Hållbart Ledarskap" och deltagarna får chansen att möta olika generationer och olika ledare med olika erfarenheter. Först ut i den 16 februari var Meg Tiveus som talade om "Ledare och Kvinna", och sist ut den 24 maj är jag som kommer att tala om "Värdet av ett hållbart personligt varumärke". Ska bli spännande. Läs mer om Lena!
2016-02-16
Personligt varumärke ska vara professionellt
Ett starkt personligt varumärke är en stabil, hållbar grund för
den professionella karriären. Även om det ska vara äkta och upplevas äkta, så
skapar professionell vägledning kvalitet och trovärdighet. Både för
nyckelpersoner i företag och solospelare.
Lena Linn
har resursen. Stor erfarenhet av styrelser och företagsledande. Många år av
mentorskap och varumärkesbyggande åt människor i karriären. Även ledare i Friskis
& Svettis. Henne skulle du tala med.
Etiketter:
Lena Linn,
mentor,
Personligt varumärke,
relationsmarknadsföring,
Styrelse,
varumärken
2016-02-15
Allt fler behöver professionellt personligt varumärke

Att ha ett starkt personligt varumärke är att ha ett bra namn om sig. Inte bara i media och skvallerpress. Vilka får positiva förtecken i professionella sammanhang? Varumärket är karriärvillkor för artister, sportstjärnor och nyhetsankare. Ger nödvändigt anseende åt nyckelmedarbetare i företag. Men mest aktuellt är hur det ger allt fler egenföretagare jobb och trygghet.
Hur bygger man upp det?
Etiketter:
Lena Linn,
Personligt varumärke,
relationsmarknadsföring,
Styrelse,
varumärken
2015-11-28
Vad är det för fel på marknadsföringen?
Vad är det för fel på marknadsföringen?
Marknadsföring består av en samling aktiviteter
och tekniker för att kommunicera och distribuera produkter (varor och/eller
tjänster). I marknadsföringskonceptet ingår allt från insamling av marknadsdata
och påverkan av utbudets utformning till reklam liksom slutligen försäljning.
Kan marknadsföringen omfattas
av någon allmän teori med möjlighet till ett mer vetenskapligt synsätt? Finns
där någon förbisedd logik eller dolda principer att grunda denna på?
Grunden för en teori
En analys måste, logiskt sett, utgå från transaktionen, i mötet
mellan säljarens pris och köparens värdering. Detta liknar en ekvation där
erbjudandets prissatta egenskaper balanseras mot köparens värdering av dessa.
Villkoren för transaktionens dynamik i förhållandet mellan pris
och värde ger principerna för marknadsföringen med självklar logik.
De här fem principerna förbises i konventionella definitioner
och strukturer för marknadsföring.
1. Bara märkesprodukter
I marknadsföring är kommunikationen
central för att kunna differentiera aktiviteternas objekt. Därför måste kommunikationens
objekt, produkten, ha ett namn – ett varumärke.
2. Värdeskapandet
Marknadsföringen kommunicerar genom
produkten ”själv”, i reklam och PR, genom utformning av försäljningsställen,
etc. Allt detta syftar till att till att förstärka köparnas upplevelse av värde
och därmed deras efterfrågan.
3. Positiv priselasticitet möjlig
En märkesprodukt kan sälja mer tack
vare ett högre pris (positiv priselasticitet) som i sig kan öka värdet (value
of price). Detta är i allmänhet omöjligt för märkeslösa nyttigheter.
4. Inte försäljning
Värdeskapandet i marknadsföring bygger
på den kollektiva värderingen i en population, medan försäljning sker enskilt.
Detta skiljer försäljning från marknadsföring på ett avgörande sätt.
5. Publik, inte marknad
Märkesproduktens fulla värde är begränsat
till den publik som känner till
varumärket/produkten. Med publiken som modell kan dynamiken i förhållandet
mellan pris och värde analyseras.
Alltså behöver marknadsföringen en ny teori. Läs mer!
2015-09-30
Never mistake selling for marketing
Marketing, definitely, is a disparate discipline
from selling. There are (at least) four implicit characteristics of marketing, rarely
observed, but nevertheless of great importance in practice: 1) Branded products
only (communication needs a name to refer to), 2) Price/value relation (not
supply and demand) decide sales, 3) Positive price elasticity possible (value-enhancing
activities can increase sales), 4) Audience, not market (full value in a
limited audience only) is the primary target. Companies unaware of the
difference may get into trouble with sales people in charge of their marketing
department. To get the full story, read it all!
2015-06-16
Marknadsföringen på fel spår
Redan en snabb analys visar att marknadsföring bara kan handla
om märkesprodukter. Hade man insett det när begreppet lanserades i mitten av
1900-talet, så hade alla läroböcker sett annorlunda ut. Försäljning hade aldrig
setts som en ingående del och den ursprungliga formen av 4 P, ”marketing mix”,
hade aldrig blivit en hörnsten i undervisningen. Varumärken, ”branding”, har
blivit ett alldeles särskilt koncept i stället för en integrerad del av
marknadsföringen. I brist på en grundläggande teori har marknadsföringskonceptet
svajat betydligt. För att råda bot på detta presenterar jag nu ett senkommet
försök till teori för marknadsföringen.
2014-11-10
Lena Linn: mentorskap för näringslivets framtid
För några dagar sedan kunde man i SvD Näringsliv läsa en artikel
med rubriken "Få satsar på framtidschefer". Artikeln handlade om den
glömda generationen – generation Y – dagens 20 till 30-åringar, och det faktum
att många företag fortfarande blundar för det som gör den här gruppen speciell.
Mer än var tredje arbetsplats bryr sig inte om att motivera dessa unga vuxna
att bli chefer, trots att pensionsavgångarna blir allt fler och kommer allt
närmare.
Vad gör då den här gruppen så speciell och vad är viktigt för
den?
Jo, bland annat att den traditionella karriärstegen – att
klättra tills man når toppen – inte är självklar längre. Man ser hellre till
sin egen personliga utveckling än till lön och ekonomiska förmåner. En känsla
av frihet och att göra skillnad väger tyngre.
Vem har
då, mot bakgrund av ovanstående, råd och tid att inte satsa på mentorskap?
Etiketter:
Lena Linn,
mentor,
Personligt varumärke
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)