2016-02-20

Lena Linn: Värdet av ett hållbart personligt varumärke

Under våren genomförs Guldprogrammet arrangerat av Rotaract Stockholm Djurgården och Rotary Strand. Temat i år är "Hållbart Ledarskap" och deltagarna får chansen att möta olika generationer och olika ledare med olika erfarenheter. Först ut i den 16 februari var Meg Tiveus som talade om "Ledare och Kvinna", och sist ut den 24 maj är jag som kommer att tala om "Värdet av ett hållbart personligt varumärke". Ska bli spännande. Läs mer om Lena!

2016-02-16

Personligt varumärke ska vara professionellt

Ett starkt personligt varumärke är en stabil, hållbar grund för den professionella karriären. Även om det ska vara äkta och upplevas äkta, så skapar professionell vägledning kvalitet och trovärdighet. Både för nyckelpersoner i företag och solospelare.
Lena Linn har resursen. Stor erfarenhet av styrelser och företagsledande. Många år av mentorskap och varumärkesbyggande åt människor i karriären. Även ledare i Friskis & Svettis. Henne skulle du tala med.

2016-02-15

Allt fler behöver professionellt personligt varumärke


Att ha ett starkt personligt varumärke är att ha ett bra namn om sig. Inte bara i media och skvallerpress. Vilka får positiva förtecken i professionella sammanhang? Varumärket är karriärvillkor för artister, sportstjärnor och nyhetsankare. Ger nödvändigt anseende åt nyckelmedarbetare i företag. Men mest aktuellt är hur det ger allt fler egenföretagare jobb och trygghet.
Hur bygger man upp det?
Lena Linn har bakgrunden. Stor erfarenhet av styrelser och företagsledande. Många år av mentorskap åt människor i karriären. Men inte bara skrivbord, även ledare i Friskis & Svettis. Skulle du tala med.

2015-11-28

Vad är det för fel på marknadsföringen?

Vad är det för fel på marknadsföringen?

Marknadsföring består av en samling aktiviteter och tekniker för att kommunicera och distribuera produkter (varor och/eller tjänster). I marknadsföringskonceptet ingår allt från insamling av marknadsdata och påverkan av utbudets utformning till reklam liksom slutligen försäljning.
Kan marknadsföringen omfattas av någon allmän teori med möjlighet till ett mer vetenskapligt synsätt? Finns där någon förbisedd logik eller dolda principer att grunda denna på?

Grunden för en teori

En analys måste, logiskt sett, utgå från transaktionen, i mötet mellan säljarens pris och köparens värdering. Detta liknar en ekvation där erbjudandets prissatta egenskaper balanseras mot köparens värdering av dessa.
Villkoren för transaktionens dynamik i förhållandet mellan pris och värde ger principerna för marknadsföringen med självklar logik.
De här fem principerna förbises i konventionella definitioner och strukturer för marknadsföring.

1. Bara märkesprodukter

I marknadsföring är kommunikationen central för att kunna differentiera aktiviteternas objekt. Därför måste kommunikationens objekt, produkten, ha ett namn – ett varumärke.

2. Värdeskapandet

Marknadsföringen kommunicerar genom produkten ”själv”, i reklam och PR, genom utformning av försäljningsställen, etc. Allt detta syftar till att till att förstärka köparnas upplevelse av värde och därmed deras efterfrågan.

3. Positiv priselasticitet möjlig

En märkesprodukt kan sälja mer tack vare ett högre pris (positiv priselasticitet) som i sig kan öka värdet (value of price). Detta är i allmänhet omöjligt för märkeslösa nyttigheter.

4. Inte försäljning

Värdeskapandet i marknadsföring bygger på den kollektiva värderingen i en population, medan försäljning sker enskilt. Detta skiljer försäljning från marknadsföring på ett avgörande sätt.

5. Publik, inte marknad

Märkesproduktens fulla värde är begränsat till den publik som känner till varumärket/produkten. Med publiken som modell kan dynamiken i förhållandet mellan pris och värde analyseras.


Alltså behöver marknadsföringen en ny teori. Läs mer!

2015-09-30

Never mistake selling for marketing

Marketing, definitely, is a disparate discipline from selling. There are (at least) four implicit characteristics of marketing, rarely observed, but nevertheless of great importance in practice: 1) Branded products only (communication needs a name to refer to), 2) Price/value relation (not supply and demand) decide sales, 3) Positive price elasticity possible (value-enhancing activities can increase sales), 4) Audience, not market (full value in a limited audience only) is the primary target. Companies unaware of the difference may get into trouble with sales people in charge of their marketing department. To get the full story, read it all!   

2015-06-16

Marknadsföringen på fel spår


Redan en snabb analys visar att marknadsföring bara kan handla om märkesprodukter. Hade man insett det när begreppet lanserades i mitten av 1900-talet, så hade alla läroböcker sett annorlunda ut. Försäljning hade aldrig setts som en ingående del och den ursprungliga formen av 4 P, ”marketing mix”, hade aldrig blivit en hörnsten i undervisningen. Varumärken, ”branding”, har blivit ett alldeles särskilt koncept i stället för en integrerad del av marknadsföringen. I brist på en grundläggande teori har marknadsföringskonceptet svajat betydligt. För att råda bot på detta presenterar jag nu ett senkommet försök till teori för marknadsföringen.

2014-11-10

Lena Linn: mentorskap för näringslivets framtid


För några dagar sedan kunde man i SvD Näringsliv läsa en artikel med rubriken "Få satsar på framtidschefer". Artikeln handlade om den glömda generationen – generation Y – dagens 20 till 30-åringar, och det faktum att många företag fortfarande blundar för det som gör den här gruppen speciell. Mer än var tredje arbetsplats bryr sig inte om att motivera dessa unga vuxna att bli chefer, trots att pensionsavgångarna blir allt fler och kommer allt närmare.
Vad gör då den här gruppen så speciell och vad är viktigt för den?
Jo, bland annat att den traditionella karriärstegen – att klättra tills man når toppen – inte är självklar längre. Man ser hellre till sin egen personliga utveckling än till lön och ekonomiska förmåner. En känsla av frihet och att göra skillnad väger tyngre.
Vem har då, mot bakgrund av ovanstående,  råd och tid att inte satsa på mentorskap?